منتدى علوم المنصورة
منتدى علوم المنصورة

اهلا بك يا زائر لديك 16777214 مساهمة
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 22  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
civil_eng
عالم مش ساكت

عالم مش ساكت


عدد المساهمات : 162
العمر : 27
الألتزام بقوانين المنتدى :

مُساهمةموضوع: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين سبتمبر 15, 2008 8:39 pm

تذكير بمساهمة فاتح الموضوع :

بصوا يا جماعه الصفحه دى انا هضيف فيها كل يوم حكمة او مثل
لو حد عايز يشارك بحكمه مش مشكله
بس كل يوم واحده بس
و حكمة اليوم هى
شيئان لا متناهيان الكون و الغباء
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

كاتب الموضوعرسالة
Sweetmoon
عالم مش ساكت

عالم مش ساكت


عدد المساهمات : 152
العمر : 26
العمل/الترفيه : writing
المزاج : very good sometimes
الألتزام بقوانين المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 08, 2009 9:12 am

اما انا اولا احب اشكر مصطفي علي تعديل حكمتي اسفه علي التأخير حكمتي اليوم هي: خير الناس انفعهم للناس و كمان اهاضيف حكمه القناعه كنز لا يفني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
no_name
عالم مش ساكت

عالم مش ساكت


عدد المساهمات : 145
العمر : 27
العمل/الترفيه : طالب
المزاج : nice
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : العلوم
الفرقه والقسم : الرابعة بكالريوس بقي كل سنة وانتة طيب

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 08, 2009 9:16 am

لا تؤجل عمل اليوم الى الغد خصوصا فى ايام الامتحانات دى

والا هتحصل كوارث وفية مواد هتتشال بقي وكلية علوم هتكسب من ورانا بقي وتبنى مستقبلها لما ندفع لهم 50 جنية لكل مادة ههههههههههه دة طبعا غير النفسية الوحشة والهم اللى هتشيلة السنة اللى بعدها

يعنى كوارث كوارث يعنى هتحصل ههههه لو مطبقناش الحكمة دى صح اليومين دول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
let me alone
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 565
العمر : 24
الاوسمه :
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : faculty of science
الفرقه والقسم : 2nd level -special chemistery

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 08, 2009 3:50 pm

my proverb for today and for the whole life is
all is not gold that glitters
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
قطر الندى
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 1131
العمر : 25
العمل/الترفيه : scientist in NACA
المزاج : Alive
الاوسمه :
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : science faculty
الفرقه والقسم : geophysics

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 08, 2009 8:36 pm

انا باذن الله هفكركم بمقوله حلوه اوى
كلنا او معظمنا فكرنها
عندما سئل 0 مش فاكره للامانه هو عمر بن الخطاب او على بن ابى طالب 0
عن سر سعادته واطمئنانه قال علمت ان رزقى لن ياخذه غيرى فاطمئن قلبى
وعلمت ان عملى لن يحاسب عليه غيرى فعملت به
طبعا الكلام ده هيريحنا لاننا منشلش هم حاجه وزى ما قالو فى المثل الشعبى اجرى جرى الوحوش غير رزقك لن تحوش
والحكمه ان اعمل لدنياك كانك تعيش ابدا واعمل لاخرتك كانك تموت غدا
معلش طولت
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأحد يناير 11, 2009 2:30 pm


- البستان الجميل لا يخلو من الأفاعي









الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأحد يناير 11, 2009 11:06 pm

بشكر منى على ردها و بشكرها على الحكمه الجديده المليئه بالتفائل و الجد نحو العمل
-----------------------------
حكمه اليوم (عيش اللحظه بما يناسبها من مشاعر ولا تعيرها اهتمام بعد ذلاك) رجاء فهمها جيدا فالمعنى عميق
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأربعاء يناير 14, 2009 1:52 am



لا تفكر في المفقود حتى لا تفقد الموجود








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشقة الدموع
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 618
العمر : 28
العمل/الترفيه : كيمياء وفيزياء
المزاج : moody
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم المنصوره
الفرقه والقسم : كيمياء وفيزياء

الاوسمة
 :  

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأربعاء يناير 14, 2009 10:11 pm







حكمة اليوم
?قال المنفلوطي: موت الجبان في حياته، وحياة الشجاع في موته، فموتوا لتعيشوا، فوا الله ما عاش ذليل، ولامات كريم.
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأربعاء يناير 14, 2009 11:48 pm

عش لله و بالله فى كل شئ بحياتك
واؤكد لك ستسعد قمه السعاده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
عاشقة الدموع
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 618
العمر : 28
العمل/الترفيه : كيمياء وفيزياء
المزاج : moody
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم المنصوره
الفرقه والقسم : كيمياء وفيزياء

الاوسمة
 :  

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 15, 2009 12:02 pm

الدنيا متاع و خير متاعها المرأة الصالحة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
M.Abu3rb
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 216
العمر : 26
العمل/الترفيه : playing football &chating
المزاج : Raaye2
الألتزام بقوانين المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 15, 2009 10:33 pm

سأذكركم بقول رسولنا الكريم (صلى الله عليه وسلم) (أحفظ الله يحفظك أحفظ الله تجده تجاهك)د
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   السبت يناير 17, 2009 12:30 am




أن تضيء شمعة صغيرة خير لك من أن تنفق عمرك تلعن الظلام









الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأحد يناير 18, 2009 3:27 pm

حكمه يابانيه ( اذا سقطت فاسقط على ظهرك كى تستطيع القيام مره اخرى) اى لا تستسلم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين يناير 19, 2009 12:58 am




الصداقة بئر يزداد عمقا كلما أخذت منه









الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Tanto
مشرف منتدي عالم التقنيه

مشرف منتدي عالم التقنيه


عدد المساهمات : 715
العمر : 27
العمل/الترفيه : تصميم 3D-Max
المزاج : lonesome in land of obscurity
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : Tanto
الفرقه والقسم : Tanto

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين يناير 19, 2009 7:48 pm

لا يفل الحديد الا الحديد











قد يخشاك الناس وقد يهابونك ....لكن هناك شيئيين يجعلان الناس يثورون ضدك، ولا يبالون بالموت..هذان الشيئان هما الدين وحرمة النساء... إياك أن تدنو منهما اذا اردت أن تظل مهابا مطاعا، فلا يحاول أحد التمرد على سلطتك...الدين وماذا؟



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://tanto-youngpeople.blogspot.com/
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين يناير 19, 2009 11:31 pm



- من اشترى ما لا يحتاج إليه باع ما يحتاج إليه.








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الأربعاء يناير 21, 2009 4:20 pm

من عاش بالسعاده طال عمره و من عاش بالحزن و التعاسه قصر عمره و ضاق به و مل من حياته
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الخميس يناير 22, 2009 11:17 am

لحديث الشريف (استعينوا على قضاء حوائجكم بالكتمان) صدق رسول الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   السبت يناير 24, 2009 1:41 pm

إذا ازداد الغرور.......نقص السرور








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   السبت يناير 24, 2009 6:50 pm

عامل اخاك بمثل ما تحب ان يعاملك به
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين يناير 26, 2009 2:12 pm

اطع ربك تطعك الدنيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الإثنين يناير 26, 2009 11:41 pm



إن أسوأ ما يصيب الإنسان أن يكون بلا عمل أو حب








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى محمد
عالم مشهور

عالم مشهور


عدد المساهمات : 286
العمر : 26
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : كليه العلوم جامعه المنصوره
الفرقه والقسم : الفرقه الثالثه / كيمياء و نبات

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الثلاثاء يناير 27, 2009 1:29 pm

اجتهد تجد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
bosy
عالم مشرفنا

عالم مشرفنا


عدد المساهمات : 2475
العمر : 28
العمل/الترفيه : Demonstrator in faculty of science
الألتزام بقوانين المنتدى :
الكليه : علوم
الفرقه والقسم : preparing for master degree

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   الثلاثاء يناير 27, 2009 11:12 pm




الضمير المطمئن خير وسادة للراحة









الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ibrahim_1991
عالم علي ماتفرج

عالم علي ماتفرج


عدد المساهمات : 7
العمر : 25
الألتزام بقوانين المنتدى :

مُساهمةموضوع: رد: حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم   السبت يناير 31, 2009 1:40 am

من اعتمد على غير الله ذل، ومن اعتمد على ماله قل. ومن اعتمد على عقله ضل.
ومن اعتمد على الله فلا ذلّ ولا قلّ ولا ضلّ
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
حكمـــــة اليـــــوم @@ مقـــــولـــــه اليــــــوم
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 4 من اصل 22انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5 ... 13 ... 22  الصفحة التالية

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى علوم المنصورة :: استراحة المنتدي :: نادي الاعضاء-
انتقل الى: